해결 안된 질문
락샥 sid에 관한 오디바이크의 내용 설명좀 해 주세요?
추천 수 ( 0 )첫째, 포지티브 에어(상단) 세팅
- 포크가 압축되는 힘의 정도를 결정
- 포지티브 에어가 많으면 새그가 줄어들고 버텀아웃이 쉽게 일어나고 적으면 새그가 늘어나고 버텀아웃이 되는 힘이 줄어듬
오디바이크에 보면 이런내용이 나오는데 제가 잘 이해 못하는 부분은 포지티브에어가 많으면 새그가 줄어드는 건 맞는데 버텀아웃이 적게 일어나고, 포지티브 에어량이 적으면 새그가 늘어나고 버텀아웃의 가능성이 늘어나는게 아닌가 해서요...
- 포크가 압축되는 힘의 정도를 결정
- 포지티브 에어가 많으면 새그가 줄어들고 버텀아웃이 쉽게 일어나고 적으면 새그가 늘어나고 버텀아웃이 되는 힘이 줄어듬
오디바이크에 보면 이런내용이 나오는데 제가 잘 이해 못하는 부분은 포지티브에어가 많으면 새그가 줄어드는 건 맞는데 버텀아웃이 적게 일어나고, 포지티브 에어량이 적으면 새그가 늘어나고 버텀아웃의 가능성이 늘어나는게 아닌가 해서요...
답변 (4)
09 사용자매뉴얼에 나오는 락샥의 설명입니다.
> Dual Air
Dual Air forks have independently adjustable positive (top) and negative (bottom) air chambers.
> Step 1 - Selecting Positive Air Pressure
Positive air pressure determines the amount of force required to compress your fork. More positive air pressure will result in less suspension sag and increase the force required to bottom out the fork. Less positive air pressure will result in more suspension sag and reduce the force required to bottom out the fork.
Setting Positive Air Pressure:
Remove the air cap on the air valve located on the rider's left side of the fork crown. Use the chart below as a guideline and inflate the positive air chamber to the desired pressure.
* Be sure the fork is set to maximum travel.
> Step 2 - Selecting Negative Air Pressure
Negative air pressure affects the amount of force required to initiate suspension travel. Negative air pressure works in combination with ground bump inputs AGAINST the air pressure set in the positive air chamber. A negative air pressuresetting that is higher than the positive air pressure setting results in a fork that is more sensitive to small bump inputs. A negative air pressure setting that is lower than the positive air setting results in a fork that is less sensitive to small bump inputs as well as rider induced fork movement known as "bob".
> Setting Negative Air Pressure:
Remove the air cap on the air valve located at the bottom of the rider's left fork leg. Start with the negative air pressure equal to the positive air pressure, then increase or decrease to match your riding style.
* negative air pressure should not exceed positive air pressure by more than 15 psi.
jp0331님의 의견에 동의합니다.
(락샥 듀얼에어 포크샥를 잘 모르시는 분을 위해...)
ㅇ 포지티브는 위, 네거티브는 아래에 있고, 슈레더밸브를 통해, 우선 포지티브부터 (체중에 따른) 권장에어값을 넣고, 다음에 동일값으로 네거티브를 넣습니다.
ㅇ 네거티브 조정
- 포크가 초기새그(충격 없이 체중에 의한 초기 수축량/길이)된 평형상태에서 노면충격을 받았을 때 샥이 움직이게 하는 힘의 최소값과 관련됩니다.
- 라이딩하며 샥이 잔충격에 대한 반응이 약하면 네게티브을 5정도 더 넣고, 반대로 바빙을 줄이려면 5정도 뺍니다. 포지티브보다 15psi 이상 더 넣으면 안 됩니다.
ㅇ 포지티브 조정
- 샥에 무리를 주지 않는 최대 충격량(버텀아웃)과 관련되고, 외형상 새그로 나타납니다.
- 권장에어값으로 라이딩 중에 버텅아웃이 발생하면 증가시키고, 전체 트래블/스트록을 사용하지 못하면(즉 비효율적이면) 감소시킵니다. 포지티브를 변경할 때는 네거티브 에어를 완전 제거한 후 다시 세팅하는 게 바람직합니다.
ㅇ 샥의 초기 움직임/바빙 제어(네거티브)나 스트록 활용의 적절성(포지티브)은 샥의 댐핑기능(컴프레션/리바운드)과도 연관되므로 기본개념을 고려하여 이리저리 조절해보면 좋은 결과를 얻을 것입니다.
ㅇ 그리고 포지티브 에어를 프리로드(pre-load)로 설명하는 데도 있는데, 코일샥의 프리로드와는 양상이 좀 다릅니다. 새그 측면에서는 같지만, 실 트래블에서는... (문제/질문입니다. ㅋ)
> Dual Air
Dual Air forks have independently adjustable positive (top) and negative (bottom) air chambers.
> Step 1 - Selecting Positive Air Pressure
Positive air pressure determines the amount of force required to compress your fork. More positive air pressure will result in less suspension sag and increase the force required to bottom out the fork. Less positive air pressure will result in more suspension sag and reduce the force required to bottom out the fork.
Setting Positive Air Pressure:
Remove the air cap on the air valve located on the rider's left side of the fork crown. Use the chart below as a guideline and inflate the positive air chamber to the desired pressure.
* Be sure the fork is set to maximum travel.
> Step 2 - Selecting Negative Air Pressure
Negative air pressure affects the amount of force required to initiate suspension travel. Negative air pressure works in combination with ground bump inputs AGAINST the air pressure set in the positive air chamber. A negative air pressuresetting that is higher than the positive air pressure setting results in a fork that is more sensitive to small bump inputs. A negative air pressure setting that is lower than the positive air setting results in a fork that is less sensitive to small bump inputs as well as rider induced fork movement known as "bob".
> Setting Negative Air Pressure:
Remove the air cap on the air valve located at the bottom of the rider's left fork leg. Start with the negative air pressure equal to the positive air pressure, then increase or decrease to match your riding style.
* negative air pressure should not exceed positive air pressure by more than 15 psi.
jp0331님의 의견에 동의합니다.
(락샥 듀얼에어 포크샥를 잘 모르시는 분을 위해...)
ㅇ 포지티브는 위, 네거티브는 아래에 있고, 슈레더밸브를 통해, 우선 포지티브부터 (체중에 따른) 권장에어값을 넣고, 다음에 동일값으로 네거티브를 넣습니다.
ㅇ 네거티브 조정
- 포크가 초기새그(충격 없이 체중에 의한 초기 수축량/길이)된 평형상태에서 노면충격을 받았을 때 샥이 움직이게 하는 힘의 최소값과 관련됩니다.
- 라이딩하며 샥이 잔충격에 대한 반응이 약하면 네게티브을 5정도 더 넣고, 반대로 바빙을 줄이려면 5정도 뺍니다. 포지티브보다 15psi 이상 더 넣으면 안 됩니다.
ㅇ 포지티브 조정
- 샥에 무리를 주지 않는 최대 충격량(버텀아웃)과 관련되고, 외형상 새그로 나타납니다.
- 권장에어값으로 라이딩 중에 버텅아웃이 발생하면 증가시키고, 전체 트래블/스트록을 사용하지 못하면(즉 비효율적이면) 감소시킵니다. 포지티브를 변경할 때는 네거티브 에어를 완전 제거한 후 다시 세팅하는 게 바람직합니다.
ㅇ 샥의 초기 움직임/바빙 제어(네거티브)나 스트록 활용의 적절성(포지티브)은 샥의 댐핑기능(컴프레션/리바운드)과도 연관되므로 기본개념을 고려하여 이리저리 조절해보면 좋은 결과를 얻을 것입니다.
ㅇ 그리고 포지티브 에어를 프리로드(pre-load)로 설명하는 데도 있는데, 코일샥의 프리로드와는 양상이 좀 다릅니다. 새그 측면에서는 같지만, 실 트래블에서는... (문제/질문입니다. ㅋ)
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